Se Zuzkou Šormovou jsem se setkala pracovně v sociální službě pomáhající rodinám s dětmi s poruchou autistického spektra.
Jezdily jsme do rodin jako pracovnice přímé péče a postupem času se naše zaměření specializovalo na odlišně staré děti, které vyžadují specifický přístup.
Mou doménou je raná diagnostika projevů sociální nezralosti a příznaků poruch autistického spektra, s terapeutickým zaměřením na děti batolecího věku. Pedagogicky pomáhám rodičům malých dětí ve věku 1,5 – 5 let, kdy je patrná odchylka v sociálním vývoji dítka.
Zuzka se oproti tomu věnuje starším dětem od 5ti let věku a přímo tak svou terapeutickou prací navazuje s cílovou skupinou na děti, kterým se věnuji já.
Vystudovala na Pedagogické fakultě v Hradci Králové obor, zaměřený na pomoc lidem se smyslovými vadami.
Pracovala s dětmi se speciálními potřebami školního věku jako vychovatelka a pedagogická asistentka, s dospělými klienty ve stacionáři
i s dětmi ve věku od narození do 5let v rámci terénní služby raná péče.
V současné době bydlí v Pardubicích, je vdaná a má dvě děti – holčičku Anetku (7roků) a chlapečka Jiříka (3,5roku).
Pracovně se věnuje HANDLE terapii.
HANDLE (celým názvem Handle Approach NeuroDevelopment and Learning Efficiency, česky Holistický přístup k neurovývoji a efektivitě učení) je jemná, respektující neurovývojová terapie.
Terapie je vhodná pro děti i dospělé, kteří mají různé neurovývojové obtíže, např. poruchy autistického spektra, poruchy učení, ADHD, poruchy vývoje řeči, poruchy paměti, poruchy chování apod.
HANDLE přístup se ale nezaměřuje na diagnózy a nedává nálepky.
Handle hledá skryté příčiny obtíží. Zajímá se o to, co brání dítěti v učení a ztěžuje mu každodenní fungování. Pod pojem učení se dá zahrnout nejen školní učení, ale učení se čemukoliv novému, včetně nových dovedností.
O HANDLE přístupu jsem se dozvěděla v roce 2010. V té době jsem se začala více a více setkávat s problematikou dětí s poruchou autistického spektra a seznamovala se s nabídkou vhodných rozvíjejících a nápomocných přístupů. Nabídka v České republice tehdy nebyla široká a žádný z dostupných přístupů neřešil tyto obtíže i v rovině emocí a prožívání.
Žádný z přístupů se nedíval “za zrcadlo”, neodpovídal na otázku, proč má dítě potřebu chovat se právě tak, jak se chová.
Většinou takové chování bylo označováno jako nevhodné či nežádoucí a cílem běžně preferovaných přístupů bylo takovému chování striktně zamezit nebo ho přeučit.
Hledala jsem, jaké existují jiné přístupy a metody. Zaujala mě pozvánka na krátký seminář o HANDLE přístupu pro veřejnost. Už během semináře jsem věděla, že jsem konečně našla to, co jsem hledala a že chci tomuto přístupu – terapii – více porozumět.
Absolvovala jsem základní kurz a následně HANDLE Screener kurz, abych mohla samostatně touto terapií pomáhat dětem i dospělým.
Jednoduše řečeno cílem je, aby všechny neurovývojové systémy byly v optimální rovnováze a dítě se tak mohlo soustředit, učit se, dělat, co ho baví, efektivně. To znamená bez vynaložení více úsilí než k dané činnosti přirozeně potřebuje a bez stresu.
HANDLE hledá skryté příčiny obtíží, které se mohou navenek jevit jako ADHD, specifické poruchy učení, hyperaktivita, nesoustředěnost, nemotornost,..
Dítě nám ale samo svým chováním podvědomě ukazuje, co potřebuje a dává tím informace o tom, které dílčí neurovývojové systémy by mohly být narušeny nebo oslabeny.
Neurovývojovými systémy se myslí:
Neurovývojové systémy si můžeme představit jako fotbalový tým. Jednotliví hráči se navzájem ovlivňují, spolupracují spolu a jsou na sobě závislí. Pokud jeden či více hráčů nepodává optimální výkon, má to negativní vliv na hru celého týmu a jeho efektivitu. Systémy tedy fungují v určité hierarchii, jsou na sobě vzájemně závislé.
Uvedu příklad. Dítě, které má nesprávný úchop tužky, a i přes nácvik a trénování se správný úchop nedaří. Je to tím, že se málo snaží, že nechce?
Nebo důvodem může být:
Jsou děti, které aby mohly vnímat, co jim říkáme, potřebují být v pohybu, hopsat si, běhat…
Co se stane, když takovému dítěti řekneme: “Bud už chvilku v klidu a poslouchej, co říkám!”
HANDLE terapie s těmito oslabenými systémy cíleně pracuje.
Pomocí promyšlených rytmických pohybových a herních aktivit, vhodné životosprávy a díky neuroplasticitě mozku posiluje oslabené systémy, zlepšuje jejich funkci a tím ovlivňuje celkově proces učení, prožívání a usnadňuje dítěti každodenní fungování.
HANDLE pomáhá dětem, které:
Do cílové skupiny patří i děti s poruchou autistického spektra, děti s Aspergerovým syndromem.
Jsem HANDLE Screener, což znamená, že mohu pracovat s dětmi od přibližně 5 let věku, které dokáží komunikovat slovně a vydrží alespoň chvilku cíleně pracovat u stolu.
V České republice jsme zatím jen 4 certifikovaní HANDLE terapeuti. Manželé Jana a Paul Baptie (HANDLE Praktici), kteří jako první začali s touto terapií u nás, se intenzivně věnují vzdělávání odborné i neodborné veřejnosti v tomto přístupu. Pravidelně pořádají vzdělávací kurzy prvního (jednodenní kurz), druhého (dvoudenní kurz) a snad brzy i třetího stupně (HANDLE Screener kurz) v HANDLE terapii. Manželé Baptie mají vlastní terapeutickou praxi na Severní Moravě v Komorní Lhotce.
Neřekla bych, že je to novinka. Manželé Baptie propagují HANDLE přístup v České republice už více než 10 let.
Mimo naše hranice je HANDLE známou terapií, zejména v anglicky mluvících zemích. Seznam všech terapeutů lze najít na stránkách The HANDLE Institute (www.handle.org).
HANDLE Screener je oprávněn pracovat s dětmi od přibližně 5 let, které dokáží verbálně komunikovat a vydrží alespoň chvíli sedět u stolečku a cíleně pracovat.
HANDLE Praktik (to je 4.stupeň vzdělání v rámci The HANDLE Institute) může terapeuticky pracovat s každým, bez ohledu na věk a rozsah či závažnost obtíží.
Po úvodním setkání (trvá zhruba 1,5hod), při kterém zjišťuji, jak dítě přijímá a zpracovává informace prostřednictvím svých smyslů a jak dokáže zorganizovat své tělo, mysl a reagovat, vypracuji individuální program aktivit.
Dítěti a jeho rodině na následném setkání (trvá zhruba 2 hod) podrobně vysvětlím, k jakým závěrům a proč jsem dospěla, naučím je individuálně uzpůsobené aktivity a případně dám další doporučení.
Aktivity vykonává dítě samo či s dopomocí druhé osoby každý den.
První konzultace je po týdnu a pak se pravidelně setkáváme 1x měsíčně. Individuální plán ve spolupráci s dítětem a jeho rodinou doplňujeme a upravujeme podle aktuální situace a vývoje.
Terapeutický proces trvá zpravidla půl roku.
Program zabere maximálně 15-20 min denně.
Aktivity není nutné provádět všechny najednou. Je možné je rozložit do celého dne.
První setkání + prezentace individuálního plánu aktivit + kontrolní setkání po týdnu stojí 2 500Kč.
Každé další setkání stojí 600 Kč.
Případně je možná ohledně úhrady individuální domluva.
V ceně jsou zahrnuty veškeré tištěné materiály a pomůcky, které už v rodině zůstávají natrvalo a možnost průběžné konzultace po telefonu, mailu.
Působím v Pardubicích. Rodiny obvykle jezdí za mnou, ale pokud je to z nějakého důvodu pro rodinu lepší, můžu přijet já za nimi.
Zájemci o HANDLE terapii mě mohou kontaktovat přes mail sormovazuzana@seznam.cz, dále na telefoním čísle 603 568 917 nebo přes FB stránky “Jemná terapie nejen pro děti”
Pokud máte dítě starší 5 let a splňuje cílovou skupinu vhodnou pro HANDLE terapii, můžete se s případným dotazem na Zuzku obrátit.
V případě, že máte dítko mladší pěti let a řešíte obtíže spojené s možnou sociální nezralostí: nereaguje na zavolání, nenavazuje s Vámi kontakt (nepřitulí se, nesdílí radost), je afektivní, plačtivé, chová se nepředvídatelně, špatně snáší změny nebo se jeví, že Vám nerozumí…. mohla by Vám pomoci publikace s videi specifického terapeutického přístupu:
Jednoduché kroky, jak podpořit batole v sociálním vývoji.